Blog van de fractievoorzitter: 22 april 2022

De dag na de verkiezingen werd ik wakker met een dubbel gevoel. Aan de ene kant was ik teleurgesteld dat wij als VVD Enschede niet gegroeid waren. Aan de andere kant was ik tevreden met het behoud van onze zetels. We zijn gelijk gebleven, terwijl de meeste partijen ingeleverd hebben. Daarnaast waren we de 3e partij van Enschede en zijn wij nu de 2e partij van Enschede. Ook daarvoor ben ik dankbaar. Dankbaar naar de kiezer. En dankbaar naar alle leden en vrijwilligers die ons enorm geholpen hebben. Bedankt daarvoor.

Het is nu een maand na de verkiezingen. We zijn al een aantal weken bezig met het vormen van een nieuwe coalitie. Eerst zijn wij langs geweest bij de verkenners. Daar hebben wij aangegeven als VVD opnieuw te willen meebesturen. Om zo te kunnen doen wat goed is voor Enschede. Uiteindelijk bleek dat een meerderheid van de raad vond dat de VVD in een coalitie moet deelnemen. We zijn blij met dat vertrouwen.

De verkenners hebben uiteindelijk geadviseerd om een coalitie te vormen met BBE-VVD-PvdA-CU. Wij kunnen ons in dat advies vinden. Een coalitie van deze partijen doet recht aan de verschillende geluiden in onze stad. Ook heeft deze coalitie een minimale meerderheid. Dit zorgt ervoor dat de coalitie goed zal samen moeten werken met de partijen die niet in de coalitie zitten. Dat is iets dat wij graag willen.

De komende weken gaan we een nieuwe fase in. Samen met de andere partijen zullen we op de inhoud afspraken moeten maken. Wij zullen als fractie ons keiharde best doen om de punten van het VVD-verkiezingsprogramma goed naar voren te laten komen. Zoals het bouwen van meer woningen, inzet op meer veiligheid, een bloeiende lokale economie, liefdevolle zorg, goede bereikbaarheid en een gemeente die er is voor de inwoners.